In Amstel III is momenteel een kantorenleegstand van dertig procent. In de toekomst zal dit percentage stijgen door een toenemend aantal flexwerkers waardoor de behoefte aan kantoorruimte van 25m2 per persoon daalt naar 13 m2 per persoon en de behoefte aan parkeerplaatsen juist stijgt. De stedenbouwkundige structuur van Amstel III bestaat uit in zichzelf gekeerde gebieden welke onafhankelijk functioneren van het geheel. Zonder samenwerking speelt verdere fragmentatie op waardoor uiteindelijk
een stedelijk landschap ontstaat welke niet in staat is om zichzelf te herdefinieeren en te revitaliseren. Een transformatiestrategie voor Amstel III is nodig om weer interactie te genereren tussen gebruikers, eigenaars en bezoekers. Wij stellen geen radicale strategie voor , maar een strategie welke graduele groei faciliteert. Een stap voor stap methode waarbij eerst een platvorm wordt gecreeerd, dan een fysiek circuit als drager voor interactie, herorganisatie van publiek-privaat en parkeren en uiteindelijk een verdichting in de enorme overmaat tussen de blokken.