Strategie
Voor het stationsgebied te Haarlem-Spaarnwoude is een strategie bedacht om de nieuwe entree te kunnen vormgeven. De strategie betreft geen maatpak maar een flexibel model met stedenbouwkundige randvoorwaarden. Deze strategie komt voort uit een ruimtelijke analyse van deelgebied 3, rondom de stedenbouwkundige radiaal de N200. In de strategie is gekeken hoe het mogelijk is om een woonmilieu te maken tussen de barrières van spoor, fly-over en dichte dozen als de Ikea. Er is niet specifiek gekeken naar welk programma er op de locatie gemaakt kan worden. De scenario’s geven eerder een flexibiliteit weer waar betekenis station, omgang bestaande bebouwing, relatie groen, aansluiting omgeving, verbinding verkeersaders en kritische massa (in de vorm van bebouwing) een fijn woon-en leefmilieu kan worden. De randvoorwaarden zijn geformuleerd in de ruimtelijke dragers. Met deze dragers zijn 3 scenario’s bedacht die een mogelijke uitkomst kunnen zijn voor de nieuwe stadsentree.
Ruimtelijke dragers
Ten aanzien van de de ontwikkeling van de stadsentree Stationsgebied Haarlem- Spaarnwoude zijn er 6 belangrijke pijlers te noemen. De pijlers zijn de ruimtelijke dragers van het gebied waarover een uitspraak moet worden gedaan om de entree een sterk en krachtig gebaar te maken.
1) Creeren van kritische massa door middel van nieuw gemengd programma.
2) Omgang bestaande bebouwing. Onderzoeken mogelijkheden transformatie leegstaand vastgoed.
3) Relatie stad-landschap
4) Aanlsuiting omgeving
5) Verbinding verkeersaders
6) Betekenis Station
3 Scenario’s
Ten aanzien van de ontwikkeling van de stads entree zijn 3 scenario’s bedacht die rekening houden met bovenstaande ruimtelijke dragers. De scenario’s hebben 3 verschillende uitgangspunten.
Scenario 1: sloop fly-over en bestaande bebouwing
Scenario 2: sloop fly-over en behoud bestaande bebouwing Scenario 3: behoud fly-over en bestaande bebouwingbebouwing